18/04/2014

The Kon-Tiki Museum
in your language!

Kon-Tiki - short history

Kon-Tiki - short history

Kon-Tiki - short history

Kon-Tiki - in finnish

Se konkurransetekst nede på siden!

Hjelpemidler. Gode råd, filmklipp og bilder.

En teasertrailer er ofte den første visuelle virkemiddel til publikum for en kommende film og danner førsteinntrykket av det som skal komme senere. En teasertrailer har til hensikt å skape nysgjerrighet og oppmerksomhet, og virkemidlene er ofte mer kryptiske og usammenhengende enn en hovedtrailer som i større grad forteller historien/plottet til filmen.

Teasertrailere, i motsetning til hovedtrailere, er vanligvis kortere i lengde (mellom 30-80 sekunder) og inneholder noen ganger lite, om noen, av de faktiske opptakene fra filmen. Årsaken til det er at det enten ikke finnes opptak siden teasertraileren i enkelte tilfeller kommer ut over et år før filmen er ferdig produsert, eller at produksjonsselskapet ikke ønsker å vise faktiske bilder for å bygge opp nysgjerrigheten

Det finnes ikke noen fasit eller oppskrift for å lage den optimale teasertrailer, men under er noen ”huskeregler”.

1. En teaser er normalt kortere enn en trailer - og viser begrenset informasjon / bilder fra filmen. Hvis dere mangler bilder – bruk tekstplakater eller andre filmopptak.

2. Send riktig budskap-ikke bedra publikum utilsiktet. Hvis det er en actionfilm - vis at det er mye action

3. Bruk av passende musikk er viktig. Musikken setter i stor grad stemningen for teasertraileren

4. Voiceover kan gi en ekstra dimensjon, hvis man ønsker å fortelle noe som ikke bilder/tekstplakater kan kommunisere.

5. Man kan gjerne benytte skuespillere, tagline (eventyret starter i 2012 eller andre forslag som du/dere mener gjør publikum nysgjerrig), logo eller tidligere suksesser (for eksempel fra skaperne av Max Manus) som referanse for å kommunisere at det er en storfilm.

6. Det siste bildet du viser i traileren kan være det folk husker. Sørge for at det er et budskap som gjør at publikum har lyst å se mer og blir nysgjerrig. Det kan også være informasjon om nettsider som kan gi mer informasjon og opprette interaktivitet mellom publikum og filmen som blir annonsert.

7. Til slutt – tenk nytt, man trenger ikke følge i samme forspor som alle andre.

Noen eksempler på teasertrailere:

District 9: http://www.imdb.com/video/imdb/vi262144537/

Batman: http://www.imdb.com/video/screenplay/vi2475360537/ (uten bruk av klipp fra filmen)

Cloverfield: http://www.imdb.com/video/screenplay/vi3485335833/

Kon-tiki: http://www.youtube.com/watch?v=mVNakqM0uDo

Super 8: http://www.youtube.com/watch?v=vpzUCA5i6zY

Unikt filmklipp du kan bruke i bidraget ditt
Filmen til venstre er på 15 sekunder og er tatt opp med fargefilm like før Kon-Tiki strandet på revet 7.august 1947.
Send mail til h.tangen@kon-tiki.no og du kan få tilsendt filmen i zippet fil (25 mb)

Flotte bilder som kan benyttes i konkurransen

De 10 bildene nedenfor kan også sendes deg på mail i 2 zippet filer på ca 20 mb hver. Samme e-post henvendelse gjelder som for film.