19/04/2014

The Kon-Tiki Museum
in your language!

Kon-Tiki - short history

Kon-Tiki - short history

Kon-Tiki - short history

Kon-Tiki - in finnish


THE ILIZAROV METHOD - Medisinsk åpning mellom øst og vest

Fra 26. april 2012 - 1. august 2012

Utstillingen forteller hvordan den kjente russiske legen Gavril Abromowich Ilizarons oppsiktsvekkende ortopediske metode innen legevitenskapen kom til vesten og fikk stor anvendelse.

På Thor Heyerdahls sivbåtferder (Ra 1969 og 70) og (Tigris 1977/78) møttes den russiske legen Yury Senkevitch og eventyreren Carlo Mauri fra Italia. Og her startet eventyret om THE ILIZAROV METHOD i vesten. Utstillingen er tekstet på norsk og russisk og er tenkt som en vandreutstilling til øst og vest etter at den har vært på Kon-Tiki Museet frem til 1. august 2012.

Utstillingen er kommet til gjennom et godt samarbeid mellom Oslo Universitetssykehus, Rikshospitalet og Kon-Tiki Museet. Stor takk til Professor MD Harald Steen, MD Leif Pål Kristiansen og MD John G. Birch, University of Texas South Western Medical Center and MD Dror Paley, St. Mary`s hospital, West Palm Beach, Florida.


Thor Heyerdahl - Kon-Tiki and the Value of an Oscar
til 1. oktober 2011

I år er det 60 år siden Thor Heyerdahl vant Oscar for beste dokumentar for filmen om Kon-Tiki ekspedisjonen. Det var selve katalysatoren for Thor Heyerdahls verdensberømmelse. Dette førte i sin tur til at boken om ekspedisjonen gikk sin seiersgang verden rundt, oversatt til 70 språk og solgt i millioner av eksemplarer. Dette ga muligheter for nye ekspedisjoner for Thor Heyerdahl og filmkameraet var stadig med.

I denne utstilling ønsker Kon-Tiki Museet å formidle hvor viktig film var for Thor Heyerdahls verdensberømmelse og opprettholdelse av denne. Utstillingen forteller også hvordan en Oscar i 1951 ga grobunn for en helt ny popkultur med musikk, restauranter og klesmoter. Tiki popkulturen!

Og Kon-Tiki historien fortsetter. Nå er en ny kinofilm på trappene med et av de største budsjett i Norgeshistorien regissert av guttene bak Max Manus og produsert av Aage Aaberge og Jeremy Thomas. Utstillingen vil i oppdaterte bilder og filmklipp også følge utviklingen av denne nye ”Kon-Tiki” filmen. Du kan se utstillingen frem til 1.oktober 2011 på Kon-Tiki Museet.
Les mer om utstillingen




Paradise Lost av Tor Eigeland - kun til 8. februar 2011
Fra søndag 24. oktober er bildene for salg! Priser fra kr 1500 - 10.000,-

Foto fra Sør- og Øst-Irak tatt i 1967


De største våtmarkene i Midt-Østen, det som er igjen av dem, ligger sør i Irak der elvene Eufrat og Tigris flyter sammen.

De store sumpene Al Huwizah fylte omtrent trekanten mellom byene Basrah, Nasiriya og Amara, hvor den østlige delen av sumpene strekker seg videre over grensen til Iran.

Slik de opprinnelig var, dannet disse våtmarkene et av jordens viktigste økosystemer i ferskvann.



Miljøkatasrofe
I 1988 godkjente irakiske myndigheter en utviklingsplan for området der hele sumpområdet ble drenert bort.
Flere instanser har i de senere tiår levert rapporter og analyser over det som skjer med vannsystemet. FNs miljøprogram, UNEP, har presentert satellittbilder som nokså klart avslører en utvikling som har pågått over en 30-årsperiode, og særlig raskt siden 1991: Sør-Iraks våtmarker er offer for en økologisk katastrofe som i omfang og tempo kan sammenlignes med uttørringen av Aralsjøen i Sentral-Asia og avskogingen i Amazonas. Der bildene så sent som i 1993 viste tett vegetasjon, er det nå livløst land.

En gang Edens have
I mer enn 5000 år har de store våtmarkenes labyrint av vannveier vært bebodd av et folk kalt Ma’dan, eller Sumparabere. De kan føre sin kultur tilbake til de tidligste tider i menneskehetens kjente historie, til sumererne og babylonerne, mer enn 3000 år før Kristus, lenger tilbake i tid enn til det gamle Egypt. Ma’dan-folket bodde trolig mellom elvene lenge før den tid. Ifølge deres egne myter kom de inn i verden for seks–syv tusen år siden. Med sin eldgamle kultur basert på det lokale berdisivet, som deres flytende hus og båter ble bygget av, har sumparaberne levd i pakt med naturen og sine egne tradisjoner.

Sumparaberne bor i buete hus laget av siv som er 6 meter lange, 2 meter brede og vel 3 meter høye. Mange har tamme vannbøfler og lever på små kunstige øyer bygget av siv inne i sumpene. Sumparaberne dyrker også ris, bygg og hvete.

Kulturen ble kjent for resten av verden gjennom Wilfred Thesiger som bodde i området på slutten av 1950-tallet (The Marsh Arabs, 1964). Den anerkjente norske skribenten og fotografen Tor Eigland besøkte området i 1962 og dokumenterte Ma’dankulturen fotografisk. Sumparaberne ble også kjent gjennom Thor Heyerdahls bok Tigris. På leting etter begynnelsen (1978). Kunnskapen sumparaberne hadde om siv som bygningsmaterialet tillot Heyerdahl å bygge den største sivbåten på 3.000 år og seile den fra munningen av elven Tigris via Pakistan til munningen av Rødehavet.

Fotograf Tor Eigeland
Tor Eigeland er utdannet i Norge, ved McGill University, Canada, the University of the Americas in Mexico og the School of Photojournalism of the University of Miami. Eigeland er en språkmektig person og snakker blant annet arabisk. Eigeland har som fotograf og skribent gitt bidrag til en rekke bøker. Han er også gjengitt i aviser og magasiner som Fortune, Time, Newsweek, Time-Life Books, Reader’s Digest, Natural History, Harpers & Queen, The Smithsonian, Rutas Del Mundo, The New York Times Sunday Travel section, Southern Accents, Entrée and Saudi Aramco World.

Som skribent og fotograf har Tor Eigeland medvirket til en rekke bøker blant annet 11 for National Geographic Society

Utstillingen åpnet 8. oktober 2010 ved fotograf Tor Eigeland og kurator ved Kon-Tiki Museet Reidar Solsvik.




RA 1970 - 2010
Utstilling med fokus på Thor Heyerdahls miljøengasjement åpnet på Kon-Tiki Museet 28. april. Utstillingen står til oktober 2010.

Med Ra-ekspedisjonene satte Thor Heyerdahl for alvor verdens oppmerksomhet mot forurensing til sjøs. Ekspedisjonene i 1969 og 1970 over Atlanterhavet med sivbåt skulle endre vår oppfatning av forurensning til havs.
Se video til venstre og hør Thor Heyerdahl med egne ord fortelle om forurensingen til havs som de møtte under sin ferd over Atlanterhavet i 1969 og 1970


Utstillingen forteller også historien om Plastiki hvor Olav Heyerdahl, sønnesønn av Thor Heyerdahl var med på deler av ekspedisjonen

Få med deg en fargerik utstilling på Kon-tiki Museet i disse vinterdagene. Utstillingen står til midten av april 2010

Tiki - effekten. Fargesprakende utstilling på

Kon-Tiki Museet

Få med deg en fargerik utstilling på Kon-tiki Museet i disse vinterdagene. Utstillingen står til midten av april 2010

Utstillingen forteller historien om fenomenet som mange husker med blomstrede Hawaiskjorter og fargerike coctails og surfmusikk. Og ikke minst oppblomstringen av tikibarer- og restauranter først i USA og deretter i europa og Østen.

Nå er denne moten i ferd med å ta seg opp igjen!



Thor Heyerdahls mest kjente ekspedisjon er nok Kon-Tiki ekspedisjonen hvor publisiteten nådde alle verdenshjørner. Boken om ferden ble etter hvert oversatt til mer enn 70 språk, mye takket være at filmen om ekspedisjonen vant Oscar i 1951. En ikke så meget kjent konsekvens av Kon-Tiki ferden ble den såkalte Tiki- effekten

Tiki kulturen tok av da Amerikanske soldater kom hjem fra Stillehavet og brakte med seg souvenirer og smaker fra Hawaii og andre øyer i området.

Spesielt populært ble tiki barer der man lagde drinker med ananas og rom som hovedingredienser og tiki restauranter hvor man serverte mat og hadde interiør inspirert av Sydhavet.
Kon-Tiki ferden og den populariteten som boken og filmen oppnådde var med å spre tiki fenomenet i Amerika og til andre land. Senere da Heyerdahl hadde vært på Påskeøya bidro filmen og boken Akuaku til en ny vitalisering av denne subkulturen. Dette spredde seg også til Norge der Kon-Tiki restauranten på Sjølyst i mange år eksponerte denne kulturen og i de siste årene har Akuaku bar på Grünerløkka tatt opp igjen arven fra 1940 til 1960 tallet.
Utstillingen Tiki Effekten på Kon-Tiki museet åpnet 24 mai 2009 og å viser hvordan fenomenet oppsto og hvordan det spredde seg.
En stor takk til de som har lånt oss Tiki-effekter..


På bildet til venstre ser du Olav Heyerdahl, sønnesønn av Thor Heyerdahl i Kon-Tiki Museets verksted. Olav arbeider med å lage en Tiki bar. Baren blir en viktig del av utstillingen. En original totempæl fra Polynesia i front. Barens øvrige bekledning er bambus og 50 års rester av rekkverk fra museet - selvsagt i teek!

Et fremtidsperspektiv
Som en del av utstillingen er også nye skulpturer laget av Ole Alexander Lislerud. Han er student ved kunsthøyskolen i Oslo og hans sier dette om sitt bidrag til tiki-effekt utstillingen:


Mitt bachelor Prosjekt handler om å sette vår egen kultur og samfunn opp mot det som skjedde med samfunnet på påskeøya. Med tanke på hvordan innbyggerne klarte å tømme øya for alle plante- og dyrearter, selv om man visste at man var alene i verden. Er vi noe bedre i dag, kan vi kanskje lære noe av et så primitivt samfunn?

Hvordan vil vår sivilisasjon ta livet av oss – og på hvilken måte kan kunsten gi et politisk og samfunnsmessig perspektiv?

Skulpturene står som et arkaisk uttrykk på tvers av kulturer med en kommentar til forbrukersamfunnet vi lever i, politikk og makt. Jeg ønsker og vekke folks nyskjerrighet til å tenke over gamle sivilisasjoner kontra samfunnet i dag. Er vår kultur den foreløpig siste i en rekke av avanserte kulturer? Hvilke typer skulpturer vil vi etterlate oss, som morgendagens arkeologi?


Jan Vardøen fra Aku Aku Tiki Bar i
Oslo forteller om denne kulturen som først tok skikkelig av etter Thor Heyerdahls Kon-Tiki ekspedisjon. Film og bilder fra Kon-tiki Museet inkl. levende ffargefilm fra Kon-tiki ferden. Jan Vardøen forteller fra sin Aku Aku Tiki bar som nok er den mest identiske Tiki baren i Norge!



Treasures of The Sea” – unik fotoutstilling på Kon-Tiki Museet (Februar 2009)
Søndag 1. februar kl. 13.00 åpnet den verdenskjente undervannsfotografen Noam Kortler utstillingen "Treasures of the Sea" på Kon-Tiki Museet.

Noam Kortler har vunnet en rekke internasjonale priser og er en velkjent person så vel i dykkemiljøer som i fotomiljøer.

Utstillingen som er en salgsutstilling består av et 20 tallsfotografier og vil stå ut februar 2009.

”Bildet til venstre "Colorful business"” fikk nylig (høsten 2008) følgende hedersbevisningen av BBC

This photo got the prize in the BBC wild life photographer of the year 2008.

In the underwater world category as "highly recommended".



















































"Colourful business, by Noam Kortler"

This photo got the prize in the BBC wild life photographer of the year 2008.
In the underwater world category as "highly commended".


The remarkable images include flocks of birds twisting into exotic shapes, brightly-coloured tropical fish and bats in mid-flight. Fish that cruise past the Moses Rock, off the coast of Eilat, Israel, get a quick clean - whether they want one or not. "A little cleaner fish will dart out and pick off a couple of parasites," says Kortler.

Most big reef fish, though, make a point of turning up at the cleaning station for a daily grooming session, which can last several minutes. The cleaner fish advertises its identity and its services with its black-striped livery and a special jerky swim.

Here, a dazzlingly colourful bullethead parrotfish holds its mouth open so a cleaner can peck inside for titbits. Queues can form as reef fish wait their turn.

Se kortfilm hvor Noam Kortler forteller fra utatillingen "Treasures of the Sea"




GEIR BØRRESEN
UTSTILLING - Å MALE UNDER VANN!
Fra 30. november 08- 30. januar 2009


Geir Børresen maler både over og ikke minst under vann.
Bildene kan du både se og kjøpe på Kon-Tiki Museet i desember og januar 09.

Følg denne linken og bli med Geir Børresen på tur i den nye utstillingen:


Dagsavisen skriver følgende om utstillingen. Klikk på denne linken:

.

"Å male under vann"
En drøm fra jeg begynte å dykke i 1961, samtidig som jeg begynte på SHK (Statens håndtverks-og kunstindustriskole). Drømmene tok fart da jeg jobbet tre somre for Kalmar Läns Museum på utgravning av det sunkne skipet ”Kronan” utenfor Öland, syd øst i Sverige. Marinarkeologi.

Vi måtte blant annet tegne funn på bunnen på 27 meters dyp. Det var blyanttegninger i svart hvitt. Jeg forsto at nå måtte jeg sette farge på tegningene. Jeg ville male under vann. En herlig følelse å ligge på bunnen og tegne.

Så begynte eksperimentene i Eilat i Rødehavet. Fisker i fantastiske farger. Koraller. Lyst. VarmtMåtte sveise spesialrammer. Sy lerretene på rammene. Olje-maling presset ned i filmbokser. Det fungerte! Naive, raske strøk ble lagt på lerretet. Med palettkniver og spiker mens fiskene svømte nysgjerrig rundt oss.

Jeg maler nå også med samme teknikk over vann. Med acryl. Jeg eksperimenterer videre. Har også forsøkt meg med pensel.



Male over vann

Inspirert av måten jeg maler under vann. Maler med pallettkniver- men har også begynt med pensler (Bruch). Nesten alt dreier seg om å være under vann. Se overflaten. Reflekser av fisk. Gjennomskinn av sol, landskap, natur. Et omvendt speilbilde av fisk og skilpadder, blekksprut og nakne mennesker tett under den glitrende overflaten.

Geir Børresen, 30.11.08