Skalamodeller av Kon-Tiki-flåten

Kon-Tiki-flåten skapte store overskrifter da den fullførte reisen fra Callao, Peru, til Raroia på Tuamotu-øyene, Fransk Polynesia i 1947. «Kon-Tiki»-merket ble mye brukt i populærkulturen. Men i den lille verdenen av skalamodellbygging er det laget svært få sett av Kon-Tiki-flåten. Her er en kort historie om disse skala modell settene, selv om det er mye vi ikke vet.

Kon-Tiki-ekspedisjonen var praktisk talt konkurs da flåten ble slept ut av Callao havn 28. april 1947. Følgelig vendte Thor Heyerdahl og mannskapet oppmerksomheten mot måter de kunne tjene penger og betale tilbake noe av gjelden på 15 000 dollar de hadde påløpt.

Thor Heyerdahl hadde tenkt å gjøre sin del på en foredragsturné, og skrive en bok om ekspedisjonen med tittelen Kon-Tiki. På flåte over Sørhavet. Det ble også filmet en dokumentar om reisen, som de mente hadde økonomisk potensial. “På flåte over Sørhavet” var allerede en bestselger da den ble utgitt i USA i 1950, og den stod 52 uker på New York Times liste over mest solgte sakprosabøker. Filmen vant en Oscar for beste dokumentarfilm, og ble populær på kino..

Dokumentarfilmen "Kon-Tiki" vant Oscar i 1951 og ble en kjempehit på billettkontoret. På denne kinosalen er "Kon-Tiki" overskriften, som overskygger Walt Disneys "Beaver Valley".

Knut M. Haugland laget en 1:50-modell av Kon-Tiki-flåten under seilasen i 1947.

Knut M. Haugland hadde to forslag;

Den ene at flåten skulle bringes tilbake og stilles ut på et lite museum, og en idé som ble kjempet for av ekspedisjonens medlem på land, Gerd Vold Hurum.

For det andre at de kunne lage småskala modeller av flåten, fortrinnsvis sett der folk kan bygge sin egen balsa-treflåte. For å vise de andre laget Haugland en perfekt kopi av flåten i skala 1:50 under seilasen. I dag er dette utstilt i Kon-Tiki-museet som en gave fra familien hans.

Kon-Tiki-ekspedisjonen ble et skue over hele verden, og mange selskaper begynte å selge varermerket Kon-Tiki, og hoteller, restauranter og barer lånte ofte navnet. Kon-Tiki-flåten ble ikke bare gjengitt i logoer, men en fransk produsent solgte flåter laget av plastrør, og i 1950 skrev den svenske produsenten av tradisjonelle gjenstander, Trä- & Konsthantverk i Rättvik, til Knut M. Haugland for å få lisens til å produsere Kon-Tiki flåtemodeller.

Haugland svarte at Kon-Tiki-ekspedisjonen ikke kunne gi eller nekte noen rettigheter til å produsere flåter og selge til barn. Faktisk oppmuntret han prosjektet, men de kunne bare ikke kalle modellen "Kon-Tiki". Han foreslo til og med alternativer: "Tiki-flåte" eller "gammel peruansk flåte". Unødvendig å si at denne flåtemodellen aldri ble produsert.

Knut M. Haugland skrev til flere av forlagene til Kon-Tiki. På flåte over sørhavet, og foreslo ideen om et flåtemodellsett, men de anså settet som både for kostbart å utvikle og for komplekst å bygge. Haugland bestemte seg for å prøve selv, basert på erfaring han fikk i 1949 da han og to av brødrene hans laget åtte flåtemodeller for Syncron Film A/B som skulle brukes i lanseringen av Kon-Tiki-ekspedisjonen for kinoer.

Han laget et komplett sett med tegninger til et modellsett i målestokk 1:50 og tok sikte på å starte produksjonen selv ved hjelp av Oddvar Sandersen, en venn fra hærtiden (Company Linge). Knut M. Haugland var imidlertid opptatt med å tjene stjernene sine og bli offiser.

Etter råd fra Thor Heyerdahl tok han kontakt med Arne Tjomsland, en ung kunstdirektør som startet en bedrift med å designe og produsere suvenirer, og de møttes i påsken 1952.

Et offisielt Kon-Tiki flåte-skalamodellsett av balsatre ble så laget i Norge

I løpet av den påfølgende vinteren startet produksjonen. Nye, profesjonelle strektegninger ble laget av arkitekt B. Marlow på Platou, for kr 400,-. Om det er gebyret for tegningene eller om det også inkluderer utskriften for det første settet med skalamodellsett vet vi ikke.

Arne Tjomsland ble senere kjent for sin evne til å designe souvenirfigurer. Kon-Tiki flåte-skala modell settet, som hadde ferdig design og ferdige tegninger, trengte ikke mye arbeid, så Tjomsland la kreativiteten sin i utformingen av boksen og annet innhold i settet. Boksen ble vakkert designet i Azur-blått, hvitt og svart.

  • Du kan laste ned en skanning av alle sider av 1954-boksen her.

  • Du kan laste ned hele den engelske versjonen av byggeheftet her.

  • Du kan laste ned bildene som følger med skala modell settet fra 1954 her.

To forskjellige modellsett, veldig mye enklere enn det originale 1:50-settet fra 1953-54, ble solgt frem til 1990-tallet på Kon-Tiki-museet.

Den nøyaktige historien og produsentene er imidlertid ikke etablert. De ble solgt i to forskjellige skalaer. Den ene, sannsynligvis produsert på Ottar Lilleengens forenklede skala 1:150 versjon av originalsettet. Det er til og med mulig at disse settene hovedsakelig ble produsert med deler som opprinnelig ble laget av Ottar Lilleengens snekkerverksted på Gjøvik. Noen av maskinene som brukes til denne produksjonen finnes fortsatt på Lilleengens gård. Den andre er i målestokk 1:114 og ble også solgt som et enkelt byggesett. Salget av disse modellene ble avviklet etter 1992 på grunn av hyppige klager på at settet var svært vanskelig å montere. Tydeligvis ble disse modellsettene solgt uten instruksjoner og kan ha hatt problemer med delene. Begge settene hadde hovedstokker laget av balsatre.

En annonse på norsk for skalamodellen fra juni 1956, rettet mot folk i det norske forsvaret. De kan bestille sett for NOK 24,- pr sett, eller ca US$ 2,5.

Foreløpig selger Kon-Tiki-museet kun sammensatte modeller av Kon-Tiki-flåten for besøkende. Den ene er håndlaget i Bolivia av balsatre, og den andre (skala 1:95) er laget i Vietnam.

En av to sammensatte modeller av flåten som selges av Kon-Tiki-museet.
Denne er produsert i Vietnam.

Kon-Tiki-museets arkiv har 5 Kon-Tiki-skala modellsett laget av kommersielle produsenter. Nedenfor er det bilder og all tilgjengelig informasjon vi har om disse settene.

Et fransk modellsett i plast fra ca. 1953

Knut M. Haugland nevner i sin korrespondanse et plastmodellsett av Kon-Tiki som selges i Oslos mest kjente varehus, Steen & Strøm, tilsynelatende laget i Frankrike. Dette er fra tiden like etter at de har sluppet den første versjonen av Knut M. Hauglands designet balsa-tre modellsett. Det er ikke nevnt noe mer om det.

Nylig var to forskjellige sett fra samme produsent til salgs på E-Bay. Det er ingen merker på modellen eller illustrasjonstegningen. Ett sett er av Kon-Tiki-flåten, med en stor fargeillustrasjon. Det andre settet er av en generisk balsa-treflåte, illustrasjonstegning i svart/hvitt. Siden de to settene har nøyaktig samme form, er den mest sannsynlige årsaken til forskjellene at de ble gjort oppmerksomme på at de da trengte en lisens for å merke sin modell Kon-Tiki.

Modellsettene er enkle modeller, med hele flåten støpt i ett stykke, og med bambushytta, seilet, seilgården, masten, en tretønne og to fisker som deler som skal settes sammen.

Hegi-Modellbau-modellen fra 1978

I 1978 beskyttet Hegi-Modellbau, i Bünde, Tyskland, et 1:31 skalamodellsett av Kon-Tiki-flåten med nummeret B-3301. Basen består av 7 stokker laget av ett stykke balsatre, noe som gjør det enkelt å sette sammen, men også ganske unøyaktig.

Mantua-modellen

I mange år var det beste, og muligens eneste, skalamodellsettet av Kon-Tiki-flåten tilgjengelig, den italienske produsenten Mantuas kit 708. Dette er et sett i skala 1:18 og er 590 mm langt. (Hvis vi ønsker å nitplukke, er dette faktisk skala 1:23.) Det er et sett av høy kvalitet med hovedstokkene laget av balsatre. De forhåndstrykte bladene av kokospalme, som er tekking for taket, er av utsøkt fabrikat. Det er noen unøyaktigheter i settet, som et ikke-eksisterende vindu i hytta.

The Mantua 703 kit. Boxart and interior look.

En Mantua 703 bygget av Adam Polinski

Her er noen bilder fra en fantastisk skalamodell av Kon-Tiki-flåten, basert på Mantua 703-settet. Byggherren er Adam Polinski, fra Mount Prospect, Illinois, USA. Han bygger omtrent hvilken som helst sjanger, fra figurer og militær til bil og luftfart. Kon-Tiki-flåten ble inspirert av behovet for å legge til Pacific Islands-innredning til en Tiki-bar Polinski bygget for et familiemedlem i Nord-Wisconsin. Muligheten til å bygge en type treskip kunne ikke motstås.

Selve konstruksjonen, basert på Mantua 703-settet, ble utført mellom januar og april 2022, og jobbet for det meste i helger og en time eller to om dagen i mellom. Selv om bygget er basert på 703, er en god del av flåten ripebygget. Bambusgulvet er faktiske bambus shish-kebab spyd farget for å se ut som bambusstenger. Flaggene er blå malere maskeringstape som ble maskert for å representere de forskjellige flaggene som ble fløyet på flåten.

Skalamodell av Kon-Tiki-flåten bygget av Adam Polinski. Den er basert på Mantua 703-settet (Foto: A. Polinski).

Det relativt nye Shicheng Model-settet

For noen år siden ga det kinesiske selskapet Shicheng Model ut et nytt skalamodellsett av Kon-Tiki-flåten, nr. W021. Den er visstnok i skala 1:16, men modellen virker nærmere skala 1:45. Det er et fint tresett (ikke balsa) med noen fine funksjoner som en liten gummiring og noen boksfunksjoner.

Vi vil gjerne vite om det finnes flere modeller der ute!
Hvis du har et annet sett eller vet om noen, send oss gjerne en e-post.

Forrige
Forrige

Når og hvordan utviklet marae-strukturen seg?

Neste
Neste

Den nye referansen for Rongorongo-forskere