'Kon-Tiki' i moderne populærkultur

Kon-Tiki-ekspedisjonen ble det mest omtalte eventyret etter andre verdenskrig. Med økende berømmelse gjennom 1950-tallet ble begrepet "Kon-Tiki" et buzz-ord og til slutt et populærkulturfenomen i seg selv.

Annonse

Klokken er litt over 10 om morgenen, 6. august 1947. Midt i Stillehavet driver Kon-Tiki-flåten mot de skarpe korallene til Raroia-revet på Tuamotu-øyene, akterover først. Noen timer senere surrer radiobølger rundt om i verden av nyheter om Kon-Tikis vellykkede reise. Ekspedisjonslederen, Thor Heyerdahl, blir verdensberømt på et blunk.

Kon-Tiki-ekspedisjonen ble det mest omtalte eventyret etter andre verdenskrig. Boken selger over 50 millioner eksemplarer på 74 språk. Dokumentaren er sett av ti ganger så mange på kino og TV. Kon-Tiki blir et buzz-ord på 1950-tallet og et populærkulturfenomen.

Selve flåten ble oppkalt etter den berømte polynesiske guden Tiki og til ære for Con-Tiki Viracoccha, den søramerikanske kulturhelten som, ifølge populær myte, seilte inn i solnedgangen i Stillehavet på jakt etter et nytt sted å bosette seg. Kon-Tiki, med sin harde k-lyd, minner om kjente merkenavn som Kodak og Coca Cola. Ved denne lille endringen skapte Heyerdahl et nytt navn som kunne være varemerkebeskyttet.

Men Heyerdahl tok aldri ut et varemerke for ‘Kon-Tiki’. Det var nok alt til det beste. Navnet ville ikke blitt brukt så ofte hvis bedrifter ble pålagt å betale royalties. Det ville aldri blitt så utbredt og populært over hele verden. Kon-Tiki ble et fenomen i populærkulturen, noe som betyr nesten alt eksotisk eller fra sørhavet, helt bortsett fra en vågal ekspedisjon for å teste egenskapene til et primitivt fartøy.

"Tiki" barer og restauranter var de første som tok i bruk navnet. Tiki-kulturen begynte i California på 1920-tallet, med turister som ønsket å gjenskape opplevelsen sin på Hawai’i eller på Tahiti. De ønsket å utvide følelsen av lykke i paradis, med palmer og drinker servert i kokosnøtter, og med den kjente up-beat-musikken til ukulele.

I 1947, med Kon-Tiki-berømmelse, ble denne bar- og restaurantkulturen et verdensomspennende fenomen. Selv på den franske rivieraen ble barer og nattklubber kalt Kon-Tiki.

Selv om du ikke liker tropiske romdrikker, kan du finne en "Kon-Tiki"-drikk som passer dine behov. I Georgia ble det solgt en frodig Kon-Tiki-rødvin. Eller hva med sitronlikør fra Tyskland? Eller en oransje Bols fra Nederland? Hvis du er interessert i sofistikerte konjakker, kan du finne en under merkenavnet til Thor Heyerdahl.

Flere av produktene som ble produsert kan du se i bildegalleriet nedenfor:

Selv i Norge ble restauranter oppkalt etter den kjente flåten. Den mest kjente var på det nasjonale messesenteret på Sjølyst, bare noen mil fra Kon-Tiki-museet. Den ble designet Erik Hesselberg, ekspedisjonsnavigatøren og kunstneren som malte det berømte Kon-Tiki-ansiktet på seilet. Han designet flere slike restauranter, inkludert en i Hamburg. Etter hvert som fenomenet vokste, fikk også hoteller og campingplasser navnet Kon-Tiki, og noen av dem finnes i dag. Mang en Kon-Tiki-båt med glassbunn har streifet rundt i lagunene utenfor tropiske feriesteder.

Også den nye generasjonen rockere syntes Kon-Tiki var spennende. Bare hør på The Shadows, Kon-Tiki, en instrumental som ble nr. 1 hit på UK Singles Chart i oktober 1961. Sangen er skrevet av Michael Carr. En av singlene som ble sluppet inneholder The Shadows på Kon-Tiki-museet foran den like kjente flåten.

Nesten alt du måtte tenke på har på ett sted eller en gang fått navnet Kon-Tiki eller Kontiki. Her er bare noen få eksempler:

  • Kon-Tiki hermetiske sardiner ble en gang produsert i Tønsberg, Norge, mens du måtte reise til Chile hvis du vil ha egg-Kon-Tiki.

  • Er du interessert i strikking? Ikke noe problem. Kon-Tiki strikkemønstre er lett tilgjengelige.

  • En gang ble et merke med bukser solgt under dette navnet, og til og med Ralph Lauren laget en linje med skjorter i hawaiiansk stil kalt Kon-Tiki.

  • Og i Australia kunne kvinner kle seg med stil.

  • Kon-Tiki er ikke bare for de eventyrlystne. Nerder liker det også. De første personlige datamaskinene i Norge ble produsert av Kon-Tiki Data.

  • I Amerika finner du Kon-Tiki, et selskap som en gang laget peer-to-peer video systemer.

  • En data programvare som kontrollerer trafikklys kalles også Kon-Tiki i USA.

  • Spear’s Games i England utviklet et brettspill, der du reiser i en flåte fra Callao, Peru, til Tuamotu-øyene, og kjemper mot de andre spillerne.

Spear’s Games, England

Forrige
Forrige

Hvite guder, hvite forskere, hvite løgner

Neste
Neste

Anti-atombevegelsen på Tahiti