Episk reise på tvers av fem kontinenter

Se utstillingen om tsjekkiske oppdagere Jiří Hanzelka og Miroslav Zikmund.

28. april 1947 satt Thor Heyerdahl seil med en kopi av en primitiv balsatre-flåte ved navn Kon-Tiki fra Callao, Peru, for å krysse Stillehavet til de polynesiske øyene. En engelsk anmelder kalte det «vår tids største sjøeventyr».

I Tsjekkia hadde et nytt stort eventyr allerede begynt som skulle krysse 5 kontinenter. Denne episke reisen bør hete: Det største landeventyret i sin tid. De to unge Jiří Hanzelka og Miroslav Zikmund begynte sin episke reise i Praha 22. april 1947, bare seks dager før Kon-Tiki-reisen. Mens Kon-Tiki endte i Polynesia etter bare 101 dager, tilbrakte Hanzelka og Zikmund 10 år på veien. Mellom 15. april og 31. mai kan du lære om deres episke reiser på en spesialutstilling i Kon-Tiki-museet.

De to mennene publiserte 10 reiseskildringer og laget 3 spilledokumentarer fra sine reiser og ble kjendiser i Tsjekkoslovakia. Etter opprøret i 1968, som de hadde støttet, hadde begge problemer med å finne jobber frem til slutten av 1980-tallet.

I motsetning til de "store europeiske utforskningene" på 1500- til 1700-tallet som lot som om de oppdaget verden, fokuserte den episke reisen over 5 kontinenter på å oppleve nye kulturer, møte mennesker og fortelle historien om disse samfunnene til publikum der hjemme. Jiří Hanzelka og Miroslav Zikmund brakte gjennom sine reiser verden til det tsjekkiske og slovakiske folket. Akkurat som Thor Heyerdahl fikk folk til å interessere seg for menneskelige migrasjoner i forhistorien.

Miroslav Zikumnd (standing) and Jiří Hanzelka in in their Tatra 87 in Prague at the start of their epic journey. (Photo: J. Hanzelka, M. Zikmund, Museum southeastern Moravia in Zlin).

To visjonærer

Jiří Hanzelka (født i Štramberk, 1920) møtte Miroslav Zikmund (født i Pilsen, 1919) ved Praha University of Economics and Business i 1938. De fant snart ut at de delte den samme lidenskapen for å reise og bli kjent med andre folk og steder i verden. Til tross for skyene som samler seg i Europa, begynte de to unge og optimistiske studentene å planlegge en episk reise som skulle ta dem på tvers av verdens kontinenter. Hanzelka og Zikmund ønsket å kjøre sin egen bil, så Antarktis og Australia/Oceania var ikke inkludert i reiseruten deres.

Andre verdenskrig endret planene deres, som den gjorde for så mange andre, og Prahas universitet for økonomi og næringsliv holdt stengt mellom 1939 og 1945. Den nye situasjonen gjorde dem mer fast bestemt enn noensinne på å gjøre drømmene sine til virkelighet. Hanzelka og Zikmund presenterte en plan for å reise verden rundt, undersøke etterkrigsmarkedene mens de promoterte tsjekkoslovakisk næringsliv og industri for den berømte tsjekkiske bilprodusenten Tatra. Selskapet ble sponsor for ekspedisjonen.

Jiří Hanzelka og Miroslav Zikumund (Foto: J. Hanzelka, M. Zikmund, Museum sørøstlige Moravia i Zlin).

Tatra 87

Grunnlagt i 1850, Tatra, fra  Kopřivnice i den moravisk-schlesiske regionen i Tsjekkia. Selskapet, den gang kalt Ignatz Schustala & Cie, produserte i 1897 den første bilen i Sentral-Europa kalt Präsident Automobile. Senere tok selskapet navnet sitt fra Tatrafjellene nær den daværende Tsjekkoslovakia-polske grensen.

Tatra ble internasjonal fremtredende i perioden mellom første verdenskrig og andre verdenskrig, med sin serie av rimelige biler basert på ryggradsrørchassis og luftkjølte motorer. Etter at den nye ledelsen tok selskapet på nytt i 1921, begynte de å fokusere på bilproduksjon, og spesialiteten deres var luksusbiler med den nyeste teknologien, fra luftkjølte flattvillinger til firere og seksere, og kulminerte (kort) med OHC 6- liter V12 i 1931.

Tatra-selskapet produserte 3.056 biler av 87-modellen mellom 1936 og 1950. Karosseriet til Tatra-modellen 87 har unike aerodynamiske kvaliteter, og det er den første bilen designet med tanke på aerodynamikk. Hans Ledwinka og Erich Übelacker designet Tatra 87s strømlinjeformede form, basert på en idé av Paul Jaray, som designet de berømte tyske Graf Zeppelin-luftskipene. En finne i den skrånende bakenden av Tatra hjelper til med å dele lufttrykket på begge sider av bilen. Tatra 87 hadde en luftmotstandskoeffisient på 0,36 som tester i VW-tunnelen i 1979 viste, samt avlesning på 0,244 for en 1:5-modell testet i 1941. Den ble drevet av en bakmontert 2,9-liters luftkjølt 90- graders overliggende kam-V8-motor som produserte 85 hestekrefter og kunne kjøre bilen i nesten 160 km/t. Tatra 87 er rangert blant de raskeste produksjonsbilene i sin tid.

Tatra 87 er den ultimate futuristiske bilen i sin tid, og passet veldig godt de to visjonære oppdagelsesreisende som ønsket å se verden.

Hvis du vil lese mer om Tatra modell 87, se Wikipedia, som har blitt brukt i denne delen.

Tatra 87 brukt av Hanzelka og Zikmund, utstilt på National Technical Museum i Praha (Foto: Wikimedia Commons, Hakjosef).

Forfatteren foran en restaurert Tatra 87 i Zlin, 2022. Du ser tydelig den aerodynamiske bilen, med den spesielle "finnen" på baksiden.

Den første reisen: Gjennom Afrika og Sør-Amerika

Deres første reise gjennom Afrika og Sør-Amerika varte i tre år. På grunn av ikke å få visum for innreise til USA, bestemte de seg for å utsette resten av turen og dro tilbake til Praha. Da hadde de kjørt gjennom Europa til Marseille, og etter at en båt tok dem og Tatra 87 til Casablanca, krysset de Nord-Afrika gjennom Marokko, Algerie, Tunisia, Libya og Egypt. Mens de var i Egypt, tilbrakte de to eventyrerne en natt på toppen av Cheops-pyramiden. Det var sikkert en annen tid. De fortsatte ned langs østkysten av Afrika, gjennom Sudan, og Eritrea, Somalia og Kenya, til Tanzania. Her ble de de første tsjekkerne som besteg det 5.895 m høye Kilimanjaro-fjellet. Deretter kjørte de til Den demokratiske republikken Kongo, hvor de i februar 1948 ankom nyheten om at kommunistpartiet hadde tatt politisk kontroll over hjemlandet deres. Afrikaturen endte i Cape Town, Sør-Afrika, hvor de gikk om bord på et skip som tok dem til Buenos Aires.

I Brasil dro de selvfølgelig til den kjente stranden Copa Cabana, hvor Miroslav Zikmund nesten druknet på grunn av de ukjente understrømmene. Da de kom til Ecuador likte de landet så godt og ble kjent med tsjekkiske emigranter, og de bestemte seg nesten for å slå seg ned der, men bestemte seg for å fortsette reisen nordover. Ved grensen mellom Mexico og USA avbrøt de sin flotte reise fordi oppdagelsesreisende som hadde reist over to kontinenter og mer enn to dusin land, ble nektet visum for å komme inn i det vestlige demokratiets bolverk. De dro tilbake til Tsjekkoslovakia og slo seg ned i Zlin.

Den episke reisen gjennom Afrika og Sør-Amerika var et stort eventyr. Men Jiří Hanzelka og Miroslav Zikmund ønsket også å presentere sitt eget land, sin kultur og forsøke å gjøre forretninger. Spesielt vakte fremtidens bil, den aerodynamiske og ganske luksuriøse Tatra 87, interessen. Dette resulterte i forespørsler om å kjøpe over 6.000 biler fra Tatra-bilprodusenten. Dessverre fulgte ikke den nye ledelsen i selskapet på plass, etter at kommunisten kom til makten, opp denne interessen og ingen av kontraktene ble utført.

Jiří Hanzelka og Miroslav Zikmund begynte i stedet å skrive opp eventyrene sine og publiserte tre bind av deres store afrikanske reise kalt Afrika: Drømmer og virkelighet, to bøker fra deres søramerikanske eventyr. De laget også tre dokumentarfilmer som ble populære på tsjekkoslovakisk kino.

Den andre reisen

Drømmen om å krysse alle verdens store kontinenter døde imidlertid aldri. De bestemte seg for å prøve å fullføre Project-5 som de hadde sett for seg i 1938, og startet sin lengste reise. Samarbeidet med Tatra Company fortsatte, men denne gangen reiste de med to Tatra 805-lastebiler modifisert til bobiler. De reiste sammen med konene sine.

De begynte turen i Türkiye, og fortsatte gjennom Syria, Pakistan, India, Sri Lanka, Myanmar, Kambodsja, og endte opp i Indonesia. De besøkte Papua, før de igjen gikk om bord i en båt på vei til Japan. Turen tok dem også gjennom store deler av Sovjetunionen og gjennom Irak og hjem igjen. Igjen var de ikke i stand til å fullføre reisen ved å reise gjennom Kina, som hadde et nedfall med Sovjetunionen på den tiden.

De forlot Tsjekkoslovakia i 1959 og kom tilbake bare seks år senere. Til sammen hadde de to vennene tilbrakt ti år av livet på veien. De hadde laget drømmen sin, og brakt Tsjekkoslovakia til verden og verden tilbake til tsjekkerne og slovakene. Selv om de ikke var i stand til å besøke USA og Kina under sine opprinnelige reiser, må vi si at de fullførte sin tids største land eventyr.

Etterspillet

Jiří Hanzelka og Miroslav Zikmund slo seg ned i den lille industribyen Zlin, sørøst i Tsjekkia. Her bodde de i hus ved siden av hverandre. Til tross for sin berømmelse, da de støttet reformer i Tsjekkoslovakia i 1968, måtte de forlate ethvert offentlig liv. Jiří Hanzelka jobbet som gartner mens Miroslav Zikmund dedikerte seg til å skrive, både bøker og filmmanuskripter.

I 1989 kunne Miroslav Zikmund endelig begynne sine reiser igjen. Han besøkte Japan i 1991, Australia i 1992, New Zealand i 1994, og i 2000 reiste han til Sri Lanka, Maldivene og til USA. Han hadde endelig oppfylt alle drømmene sine. Jiří Hanzelka kunne ikke følge vennen på disse siste turene.

Huset Miroslav Zikmund kjøpte i Zlin eies i dag av Zikmund Villa Endowment Fund og er i ferd med å bli et kulturelt landemerke dedikert til å forbinde mennesker under mottoet: Zikmund Villa – Gateway to the World.

Zikmundova Vila, Zlin.

Jiří Hanzelka and Miroslav Zikmund (Photo: J. Hanzelka, M. Zikmund, Museum southeastern Moravia in Zlin).

Neste
Neste

Kvinnen bak Kon-Tiki ekspedisjonen